På cykel til Nordkap juni 2022

På cykel til Nordkap juni 2022



3/7 - 6/7 Nordkap-Vanløse


Spændinger er udløst og dog: vi så midnatssolen, men ikke ved midnat og ikke lavest over havet. Forklaring: Ved sommertid er midnat kl. 01.00 og vi holdt ud til 00.40, hvor billedet er taget. Senere mødte vi en klog skolelærer, som kunne fortælle, at da Nordkap ligget 25˚ øst vil det reelle tidspunkt nærmere være 01.30. En tilståelsessag: Vi skrev at øen hedder Kamøy. Det er ikke rigtig. Den hedder Magerøy. Kamøy er en lille ø ud for Honningsvåg lufthavn.

Billede fra Norge De sidste flotte udsigter

Vi har købt en morgens mad billet i Nordkaphuset, fra kl. 8.00, så vi “spiser igennem” fra buffeten med mange lækre ting. Solen skinner stadig, men der er lovet temperaturfald og kraftig vind fra ca. kl. 11.00. Vi begynder nedkørslen til Honningsvåg over de to pas, der er 35 km, de er ret anstrengende men flotte. 10 km før vi er nede, begynder blæsten og der kommer nogle ubehagelige kastevinde. Vel nede spiser vi vores frokost tæt ved et kæmpestort krydstogtskib, hvor det myldrer med amerikanske turister.

Vi skal med bussen til Alta kl 15.00 fra byens rådhus, bussen kommer præcist og vi får uden problemer vores cykler med i bussen, dog skal begge forhjul af. Det er lidt sjovt at køre den strækning til Alta, som vi har cyklet den modsatte vej, men denne gang er vejret gråt og lidt regnvejr. Vi kommer til Alta camping ca. kl. 19.00.

Mandag morgen pakker vi sammen og kører 5 km ind til centrum, hvor vi skal bo den sidste nat før hjemrejse. Vi skal bo i en Airbab kælderlejlighed som vi gjorde den anden vej, hos Ann-Magritt og Bjørnar. Kasserne skal hentes hos cykelhandleren og fragtes tilbage, der er 4 km, så det går der et par timer med. MEN MEN pludselig står vi med en hel anden dagsorden. SAS strejken truer ikke mere, den er reel, meldes der ud kl. 12.00.

Billede fra Norge Vores lejlighed i Alta

Vores fly er aflyst og alle andre fly fra Alta er udsolgte, så vi må tænke i andre baner. Vi skal have fat i SAS for at høre, hvad de dækker af ekstra udgifter. Rejseforsikringen dækker ikke ved strejker. Efter 16 timers forsøg på telefonkontakt kommer vi endelig igennem til SAS og de kan ikke tilbyde ombookninger, jo måske om 4 dage, men de dækker ekstra rejseomkostninger. Så vi har næsten landkortet fremme: skal vi forsøge at flyve fra Tromsø, Trondhjem eller Bodø, tog hjem eller bus?

Men vi laver en plan:

Vi sætter os ind i bussen i Alta kl. 11 tirsdag morgen, så efter to busskift med cyklerne er vi fremme i Narvik kl. 20.00, hvor vi skal bo på hotel, på SAS’s regning. Det regner kraftigt, så vi er lykkelige over det gode vejr vi har haft, de sidste mange dage. Selvom vi hellere ville have været hjem i dag som planlagt, er det en oplevelse at køre med bus, der er mange lokale med, og så genser vi jo også ruten den modsatte vej. Buschaufførerne har heldigvis også styr på det med at have cykler med, de bliver pakket, så der også er plads til al den øvrige bagage. Undervejs bliver der også afleveret aviser til de små landhandler og kiosker.

Billede fra Norge Vores lejlighed i Alta

Onsdag morgen. Afgang med bus kl. 7.00 til Bodø - 6 timer - hvor vi har booket plads på et Norwegian fly, over 7.000kr per person. Vi er lidt spændte på, hvordan vi får cyklerne pakket og beskyttet. Vi måtte skippe vore papcykelkasser i Alta. Men vi har indkøbt husholdningsfilm og gaffatape, så…

Billede fra Norge Cykler læsses på bussen

Bussen til Bodø lufthavn er 30 minutter forsinket, så vi får vældig travlt med at ordne cyklerne, da flyet til Oslo går 1,5 time senere. Men vi når det hele, Bodø lufthavn er heldigvis ikke så stor, så ingen lange køer. Vi er i Kastrup kl. 21.00, dog et døgn senere end planlagt og cyklerne ser ud til at være i orden.

Cykelturen er slut. Der bliver lagt lidt km til i Alta og Narvik, så vi kommer lige op på 2002 km. På turen har vi kørt 1946 til Nordkap. De sidste 56 på returen. Tilbagelagt 20700 højdemeter, 20,7 km!! Været med 14 færger, heraf 10 gratis, 826kr og så 2 mere på tilbagevejen med bussen Kørt gennem 26 tunneler på ml 39 m og 3,6 km (et par af dem gået), af meget vekslende kvalitet. Og ikke at forglemme alle de flotte udsigter, fjorde, fjelde, får, rensdyr. Mange hilsener Knud og Merete Vanløse

PS! Vi tog foråret med opefter: Syrener blomstrede - dog ikke på Nordkap - de var netop sprunget ud i Alta, da vi rejste. Ann-Magritt sagde endda at de var tidlige i år pga. det varme vejr.

Billede fra Norge De sidste flotte udsigter
Billede fra Norge Vi henter papkasser
Billede fra Norge Vi henter papkasser Billede fra Norge pakning af cykler Billede fra Norge Hjemme igen

29/6. til 2/7. Alta - Nordkap


Jubiii! Det er en lykkens dag. På vej ud af Alta ser vi et Canyon skilt på en butik. Der står godt nok jagt og fiskeri på butikken, men udenfor opdager vor skarpe blikke en cykelpapkasse. Straks vi entrerer butikken og sandelig: 2 kasser bliver reserveret til på mandag, hvor vi igen er i Alta. Kasserne skal bruges til at bringe cyklerne hjem med flyet. Vi har været lidt bekymret for om og hvad vi kunne finde. Men nu er der ro på.

Vi på begynder nu sidste etape: 4 dage, så er vi på Nordkap. Vi har haft en rigtig god nat i den kølige kælderlejlighed. Nattemperaturen udenfor var 23 gr. - altså celsius. Vi giver os god tid selvom vi i dag skal køre 90 km - den sidste lange etape. Dagen skal slutte på Repparfjord camping og missionsenter. Det er vi lidt spændte på at se. Godt 10 km nord for Alta støder vi på en rasteplads med overdækkede borde/bænke. Det er første gang vi ser dette og det må afprøves selvom det er lidt tidligt på turen til formiddagspause. Da ved vi endnu ikke hvad der venter os. Der findes et særligt norsk vejskilt, der egentlig ser meget fredeligt ud: “Vejbom!”. Men så ved vi at der er pænt store stigninger forude. Bommen bliver nemlig aktiveret om vinteren når passene ikke kan passeres. Sådan et er der i dag. Der er 2 mastodontstigninger. Google kalder det for moderate bakker, men vi synes at 8% over 5 km ikke kan kaldes for moderate. Vi får dog valuta for vor anstrengelser i form af en virkelig flot og speciel højslette og nedkørsel langs elven over 50 km kun afbrudt ad moderate! småbakker. Undervejs løber der lige pludselig en enlig renbuk på vejen. Stor og flot. Vi lander på campingpladsen i anstændig tid, hvor vi igen møder vor hollandske “ven” Joob. Han har besluttet at køre til Hammerfest og båden derfra til Honningsvåg. Vi ses igen på Nordkap. Der er myg på campingpladsen, men vi har heldigvis en god myggespray.

Billede fra Norge Vores hollandske ven Joob

På de norske veje er der ridset langsgående riller i asfalten. Har ikke fundet en forklaring, men sikkert noget med vejgreb og vandafledning. Men vældig irriterende for cyklister Torsdag står vi op til meget koldere vejr. Temperaturen er dykket fra 28 til 13 gr. Vinden er gået i nordvest så en del af dagen vil være i modvind. Turen er kun 64 km. Vi skal overnatte på Lillefjod rasteplads. Spændende! Dog er udsigten for Nordkap 24 gr og sol. Håber det holder. Dagen viser sig at blive ganske anderledes end planlagt. Efter et lille pitstop i Skaidi (betyder der hvor elvene mødes på samisk) kører vi med vinden i ryggen i god fart til Olderfjord. Herfra skal vi vende og have vinden mod os og op over fjeldet for at nå en anden fjord. I Olderfjord er vi inde på “turistkontoret”, hvor der mange fine ting til salgs. Der møder vi så de første danskere på turen. Han er tidligere cykelhandler fra Brønderslev og vi får en god snak om cykling og fritidsliv.

Billede fra Norge På toppen af et lille pas, det er koldt

Nu starter så opturen. Det bliver koldere og koldere og vi ifører os mere og mere tøj. Da vi når fjorden på den anden side, er ingen frokoststeder med lidt læ i sigte og vi beslutter at tage en afstikker til en lille landsby ved navnet Kokelv, da der er en landhandel. Der er et hjørne med borde og stole indendørs, som vi må benytte. Højst tiltrængt, da kulden går gennem marv og ben. Da vi skal videre ser vi at der er et søsamisk egnsmuseum, vi er stadig i god tid og tager ind på dette. Det er en god oplevelse. Hele denne lille by blev brændt ned af tyskerne og intet hus er ældre end godt 70 år. Beboerne blev evakueret til Sydnorge og vendte først tilbage da nye relativt ensartede huse blev opført efter krigen. En fiskerbåd overlevede. De sank den i havet og hævede den igen efter krigen. Billede fra Norge Museet og samiske dragter

Vi spørger den unge mand på museet om overnatning. Næh…, men jo, der lidt camping lige op ad grusvejen. Det er nyt Glamping (luksuscamping) og efter telefoneren og cykling frem og tilbage ender vi i en form for jordhule - lavo -, en slags samisk kåte, men nybygget med varme og gode senge. Det er ikke helt billigt, men vi synes det de bedste penge vi har givet ud på denne tur. På Lillefjord rasteplads, hvor vi havde planlagt vores overnatning, ville vi have været nødt til at have alt vort tøj i og dunsoveposerne på for at holde varmen. Det et virkelig en kold nordvestenvind i dag. Nu ser vi med fortrøstning frem til i morgen, hvor der stilles sol og varmere vejr i udsigt og ikke mindst: rygvind. Der er mange meget små kommuner, som vi også tidligere kendte det fra Danmark. Skolen her i byen, har 20 børn fra 1. til og med 10. klasse. Vi er også tidligere på vores vej stødt på små skoler med lavt elevtal. Begejstringen i Norge er ikke stor for sammenlægning af kommuner. Det er ofte skolebørnene der må køre meget langt, eller bo på skolehjem og så hjem i weekenden.

Billede fra Norge Vores overnatning i en lavo

Vi står op til sol, men dog stadig noget køligt. Nu skal vi 69 km til Havøysund, hvor Hurtigruten i morgen vil bringe os til Honningsvåg og Nordkap. Turen vi skal køre betegnes som en af de smukkeste strækninger i Norge. Og det er ikke løgn. Det er virkelig smukt og så i solskin og rygvind. Temperaturen stiger og vi når Lillefjord rasteplads, hvor vi indtager formiddagsmaden. I bedre vejr havde det været rigtig fint at telte her. Der er både vand og toilet, bænke og læ steder. Der er nyopført 3 rastepladser på dagens rute med hver deres særpræg. Den næste er Snefjord, hvor vi indtager vor frokost. Lige inden møder vi indtil flere flotte rener og de stiller sig villigt op for fotografen. Efter frokost melder den første vejbom og derned den første af 2 store stigninger. De er lidt seje og nu er vor kvote snart ved at være opbrugt. Nå, men der er jo ingen vej uden om. På den sidste stigning blæser der en rigtig kold vind trods de 28 gr og vi når at blive gennemkolde inden vi når Havøysund. Pludselig dukker byen op. Vi kører ned og over broen, handler ind i Coop Prix, finder lejligheden, får et dejlig langt bad, laver biksemad med spejlæg og sætter os til at vente på morgendagen og Hurtigruten, som vil bringe os til vort mål. Byen har ca. 1000 indbyggere og lever af fiskeri,

I Havøysund er der een gata: Strandgata. Vi bor i nr. 294 og Hurtigruten lægger til i den anden ende. Så vi skal blot køre 2 km. Vi tænker vi kan se indsejlingen fra vor lejlighed. Men den snyder os og sejler nord om øen. Som altid er den præcis og vi stiger rutineret om bord til 2 timers sejlads. Stille og roligt ankommet vi til Honningsvåg kl. 11.00 og nu er der blot 34 km til Nordkap plateauet. Men hvilke 34 km. Efter 10 km ser vi skiltet med 9% over de næste 3 km. Vi har egentlig fået stigninger nok. Men igen er der ingen vej uden om. Det er nok se sejeste 34 km vi har kørt. Der er tilbagelagt næsten 900 hm. Øen Nordkap ligger på hedder Kamøy. Hovedbyen Honningsvåg har 2400 indbyggere og rummer alt hvad hjertet kan begære. Vi befinder os jo på et turisthotspot. Vi køber ind i Extra. Det er søndag i morgen, hvor alt er lukket. Så det gælder om at tænke sig om og få tanket. Øen er også kendetegnet ved, at der absolut ingen træer og buske er. Derimod en masse græs, som renerne nyder godt af. Igen har fotografen gode vilkår.

VI ankommer kl 16. OM VI ER HØJE. DET KAN I LIGE TRO! Efter 1946 km nåede vi målet. Solen skinner fra en skyfri himmel. Vi går til fotosession ved globen og så er det tid til en velfortjent fadøl i baren uanset hvad den koster. Vi snakket med nogle danske MCer, som har set spækhuggere. Men endnu har vi ikke været heldige. På Repparfjord camping mødte vi et par tyskere, der fortalte, at man kan telte herude og købe morgenmad for 150 nkr. Det vil vi gøre. Teltet er nu slået op, på den allerfineste teltplads med fantastisk udsigt. Aftensmaden er indtaget, biografen venter, for sådan en er der i Nordkaphallen. Der kommer rigtig mange turister hertil og mange overnatter her, de fleste dog i bobiler. Og så venter vi på at kl. bliver 01.00, hvor midnatssolen gerne skulle vise sig mod nord i hele sin magt og vælde. Om det lykkes kan i læse i sidste afsnit af føljetonen. Billede fra Norge Vores fine teltplads på Nordkap i dejligt vejr

Billede fra Norge Så er vi her Billede fra Norge Udsigt Billede fra Norge En ren Billede fra Norge Udsigt fra Hurtigruten, der er ingen veje hertil Billede fra Norge Der er mange rensdyr på vej til Nordkap Billede fra Norge Vores frokost sted hos købmanden

25 - 28.6. Tromsø - Alta


Lørdag den 25. juni

Solen skinner her til morgen. Vi tager først af sted ved 10-tiden, da vores færge fra Botnhamn går kl. 12.00 og der er kun 11 km. På den anden side er der en meget lang kø til færgen, det er ferie og lørdag, der er mange hytter i området. Vi kører langs med elven med mange små huse, i mange km inden vi begynder opstigningen gennem passet, 5 km op og 5 km ned. Heroppe er der kun lidt små forkrøblede birketræer, vi er stort set over trægrænsen nu. Vel nede er der 30 km til Tromsø, som er dagens mål, den er nærmest omgivet af kæmpestore sneklædte fjelde.

Billede fra Norge Formiddagsrest ved en lille Jokerforretning

Tromsø

Tromsø er benævnt som hovedstaden i Nordnorge med 70.000 indbyggere og rigtig mange turister. For at komme dertil skal man over en meget stor bro og byen er så igen delt i to via en lidt mindre bro. Men, endnu en tunnel, så vi skal op og ned ad stejle gader, inden vi når frem til centrum. Det er en hyggelig by med flotte forretninger, rigtig mange sportsforretninger og outdoor forretninger og et rigt havneliv med masser af skibe og caféer. Vi skal over den mindre bro (altså omkring 1000 m) for at finde campingpladsen. Vi finder teltpladsen der ikke er særlig stor, det er mest med bobiler og campingvogne der er der. På teltpladsen er de fleste cyklister. Der en del franskmænd denne gang, de fleste på vej til eller fra Nordkap. Vores “gamle” hollandske ven er her også, han forstår kun meget lidt tysk og vi kan altså ikke tale hollandsk, men en form for samtale fører vi da. Han bliver i hvert fald glad, når vi møder ham. Det er ikke så tit vi har mulighed for det, så i aften skal vi ud at spise. Vi tager bussen ind til Tromsø og finder en restaurant, hvor vi kan få muslinger. De smager dejligt.

Hver aften skriver vi dagbog og finplanlægger næste dags rute, tjekker færgetider, i morgen skal vi med to færger, så godt hvis logistikken kan passe og vi behøver jo ikke at tænke på, hvornår det bliver mørkt Her er dejlig varmt, 15 grader når vi kryber ind i teltet, men selvom det er varmt, er vinden kølig i højderne.

Søndag

Søndag er meget stille, der er kun ganske få forretninger der har åbent og så er det kun et miniudsalg, med dagligvarer. Der er næsten heller ingen lastbiler på vejen men det er jo dejligt. Vi kommer nemt ud af Tromsø og kører langs med E8 ad en mindre parallelvej. Hele tiden har vi de sneklædte fjelde med os. Vi drejer fra efter 30 km mod Breitvikeidet og dvs nogen højdemeter for at kommer over fjeldet. Efter 48km kommer vi til færgen der skal føre os til Svensby. Så er der 22km ad flotte nogenlunde letkørte veje, så vi når lige nøjagtig færgen til Odderdalen. Der er ikke så mange turister her. Da vi kører fra færgen, virker det som om vi kører direkte op i en gletcher, fjeldene har meget sne på sig nu, men det stadig rigtig varmt, så alle udsigter, alt hvad vi kommer forbi, er bare så flot. Vi kører en 18 km og finder Artic Camp, en lidt atypisk campingplads, lidt dyrere, bar på stedet, da vi spørger om der er køkken, siger de, at vi da bare kan bruge deres køkken.

Billede fra Norge Formiddagsrest ved en lille Jokerforretning

Her er så flot, helt stille, sneklædte fjelde alle steder og elven, der ligger helt stille, en lidt magisk stemning, det bliver vist solskin hele natten. Når vi kører i fjeldet, som vi snart har gjort i mange dage, dufter der let sødligt og krydret af alle de blomster der er. Der er mange fugle, strandskader, de evindelige måger og en masse andre vi ikke kender navn på, men de fleste skriger vildt og dykker ned, når vi kører forbi , de har formentlig unger et sted. Og stadig er der får og lam. Vi kan høre klokkerne.

Billede fra Norge Udsigt

Mandag

Mandag morgen vågner vi i fuldt solskin. Vi skal køre 88 km, så det er spænende hvad dagen bringer. Vi skal køre en del højdemeter, vi skal op igennem Kvænangs passet, godt nok kun 401 meter højt, men så er der også en nedkørsel på 7 km. Oppe i passet, hvor der ligger en del sne, ser vi de første flokke af rensdyr, samt en svimlende udsigt med hvidklædte fjelde og den blå fjord. Vi får virkelig sved på panden og det er herudover også rigtig varmt. Grundet en lang tunnel, skal vi op over et lille bjerg. Vi kører igen på E6, så det er fint hver gang der er mulighed for at komme væk fra den store vej. Dagens mål er Sekkemo camping, der ligger højt, med flot udsigt, skygge er der ikke meget af, når solen skinner så meget, der er lovet 19 grader i nat. På pladsen er der en slags dagligstue, fint at kunne sætte dig på terrassen der Billede fra Norge Fjeldblomster

Vi har tidligere nævnt alle de flotte huse og gårde, som vi kommer forbi, men ser ingen gamle huse eller bygninger. I slutningen af 2. verdenskrig i 1944, blev næsten alle byer i Nordnorge nedbrændt af tyske tropper på tilbagetog fra de sovjetiske styrker. De fleste blev evakueret og vendte først tilbage efter krigens slutning. Mange i Nordnorge oplever således også at det var de sovjetiske soldater der var deres redningsmænd. Mange af skiltene er nu angivet på norsk, samisk og finsk.

Tirsdag morgen er der meget, meget varmt i teltet, så vi kommer hurtigt af sted. Temperaturen er hele dagen 28 -29 grader - lige som at cykle i Italien. Dagens mål er Alta 114km, 1335 højdemeter, tre tunneller, dog med cykelsti, men der er meget larm. Fjordene bliver større, så det er svært at indfange det hele med et lille kamera. Der er lidt øde hele vejen, kun en enkelt forretning. I Alta skal vi bo i en Airbnd lejlighed, faktisk en kælderlejlighed, dvs. der er svalt.

Mange hilsener Knud og Merete Nordtroms

Billede fra Norge Bemærk skyerne Billede fra Norge Udsigt Billede fra Norge Udsige fra campingpladsen Billede fra Norge Toppen af passet Kvægnangen Billede fra Norge Kortudsnit Billede fra Norge Et vandfald

21. - 24.6. Svolvær - Fjordbotn, Senja


Nu er vi halvvejs i tid og nok godt og vel i km.

Norge er fjelde, men også meget forskellige fjelde. Her på Lofoten er de meget skarpe og står vældig klart. En anden specialitet er fiskeriet og hvad dertil hører. Der bliver landet utrolige mængder fisk som tørres og eksporteres. Før olien har det formentlig været Norges største og vigtigste eksportvare. Dette er allerede startet i det første årtusinde e.Kr. Her på Lofoten ligger også Norden største vikingelanghus, genopbygget med arbejdende værksteder. Herfra tog vikingerne på handel og togter til England. Højsæson for fiskeriet er januar-april. Tidligere blev der så huset arbejdskraft til at håndtere de store fangster i såkaldte Rorbu. Det er små eller større hytter placeret tæt på havnen. Der kunne mageligt være plads til 12 køjer i en lille hytte. Vi har boet i 2 robuer, der dog var større og fungerede som vandrehjem. Men stadig placeret smukt ved havnen.

Billede fra Norge Fjelde langs vejen

Tirsdag

Det er regnvejr da vi står op - ser trøstesløshed ud hele dagen. Vi har brug for at konsultere en cykelsmed, da vi har et par - heldigvis mindre - skader, som vi ikke selv kan ordne. Vi er utrolig heldige, at vi er i nærheden af en by med cykelværksteder. Det har vi ikke været siden vi startede. Og der står hele 2 mand klar til at hjælpe. Så nu er cyklerne tiptop igen. Men nu er vi over frokosttid og vi beslutter at bruge den en af vore bufferdage her i Svolvær. Indlogerer os på Fast Hotel Lofoten. Nyder der er karbad og lader benene få en velfortjent pause. Svolvær er Lofotens største by og der er en del at se på her og et fint turistkontor, hvor Merete kan få tanket op med information om området.

Onsdag

Onsdag morgen møder os med sol fra en skyfri himmel og vi er klar til at begive os ud mod Sortland og Vesterålen. Vesterålen er en øgruppe nord for Lofoten og her ændrer landskabet sig mærkbart. Vi kører langs kysten mod nord og på vor venstre side er der bløde marker og landbrug med kvæg og får. Kigger vi mod højre over fjorden ser vi på fjelde med sne. Vi skal med endnu en (gratis) færge fra Fiskebøl til Melbu, en halv times afslapning. I Melbu tanker vi rugbrød mm op i Rema inden turen går videre til Stokmarknes, hvor vi spiser frokost på en bænkesæt i solen. Byen er kendt som de hvor Hurtigruten er grundlagt og det er også et “Hurtigrutemuseum”. Vi skal tanke vores vindepoter op og går i Vinmonopolet. En dunk vin på 3 l koster ml 350 og 550 norske kr., så vi er på skarp rationering. Det ender med at blive en slapperdag. En rimelig flad rute og efter kun 79 km er vi fremme på campingpladsen inden 16. Merete havde læst om luksuøse forhold, men det et en lidt sølle plads. Dog et rimeligt køkken og naturskønne omgivelser. Campingfatter på 78 er en bestemt herre og vi får et længere foredrag som artige skolebørn om Vesterålens fortræffeligheder, der bl.a., indbefatter et meget omfattende torskefiskeri fra Myre. Her er torskene særligt gode og halvdelen af fangsten transporteres til Hanstholm. “I kører vel forbi” Vi nikker, men 70 km ekstra - nej tak. Teltet er slået op. Der et stillet lidt regnvejr udsigt og vi er spændte på hvor meget og på morgendagen, som ser nogenlunde ud. PS! Alle i DK snakker meget om at nu skal vi til myggeland. Men endnu har vi ikke mødt myg!

Billede fra Norge Vores telt på Sortland camping

Torsdag

Jubii..! Vi vågner i tørvejr med solen bagende på teltet. Det har regnet, men nu er humøret højt. Vi kommer hurtigt af sted vi skal køre godt 100 km. Det blæser pænt, men vi har vinden i ryggen. Det er bygevejr - men lette byger, ikke som de danske. Google Map siger at ruten er overvejende flad og for en gangs skyld har de ret. Vi flyver og sætter turrekord. Vi er fremme i Andenes kl. 15.30 efter 104 km og indlogerer os på Katrines Appartment nær færgen som vi skal med i morgen tidlig til Senja. Vi har set meget frem til Senja. Det skulle være en helt fantastisk og næsten øde ø. I Sortland holder Kystvagten til. Et pænt stort skib, som sikkert også har betydeligt mere alvorlige operationer end de danske ditto. 90 % af de laks, der sælges i Danmark, kommer fra lakseopdræt i Norge. Vi har set flere laksefarme på vor vej op, lige fra Sør -Trøndelag til her i Nordland. Sådanne farme består typisk af 6-8 store cirkulære bassiner med net omkring og nogle gange også net over for at beskytte mod griske fugle. Der har og er vældige protester mod disse opdræt fra dyreværns- og miljøfolk. På Nordspidsen af Andøy, syd for Andenes ligger en stor flyveplads og en militærflyveplads. Fylder meget og beskæftiger nok en pæn del af Andenes 2000 indbyggere.
På Appartment kommer det også 3 hollandske motorcyklister. De er virkelige store (høje). Vi steger laks og der stinker trods emhætte. Så vi bliver i første omgang i “bad standing”. Senere får vi dog rettet op på det og får vældige gode snakker med dem. De er hyggelige fyre og vi nyder deres selskab på hele den 2 timers sejltur Gryllefjord, som naturligvis også er gratis. Billede fra Norge Færgen fra Andenes til Gryllefjord

Vi ankommer til Senja i solskin. Der er stillet varmere vejr i udsigt. Det ser vi virkelig frem til, men sælger dog ikke skindet…..! Senja er smuk. Høje fjelde med sne, dybe fjorde. Desværre er den smukke nordvestlige Kystvej spærret efter 20 km og vi tager en noget længere vej tværs over øen. Lige inden da punkterer Merete, heldigvis på forhjulet. Så det er hurtigt klaret. Det går op,op og derefter ned, ned og ikke skyggen af et muligt frokoststed før vi godt nede af fjeldet møder en rastested for cyklister. Nogle venlige mennesker har simpelthen bygget en bænk og et bord og skrevet “Rest for cyklist”. Her sidder vi i solskin og synes vi er jordens dejligste mennesker på den dejligste plet med udsigt til søer omgiver af fjelde. Så går det de sidste 50 km (20 mere end planlagt) og en hytte på Fjordbotn Camping venter os. Vi nyder den dyrt indkøbte øl i solskin på hyttens terrasse.

Billede fra Norge Et fint frokost sted

I morgen kører vi til Tromsø, hvor planen er at vi skal på restaurant - hvor ekstravagant!


Billede fra Norge Aftentur i Svolvær Billede fra Norge Udsigtspunkt Billede fra Norge Den første punktering Billede fra Norge Senja Billede fra Norge Benzinen er dyr i Norge Billede fra Norge Vores natlogi på Fjorbotn camping på Senja Billede fra Norge Kort udsnit

17. - 20. juni Sandnessjøen - Kabelvåg, Lofoten.


Fredag den 17. juni

Måske er vores bønner blevet hørt, for det regner ikke her til morgen, men stadig fugtigt og gråt. Flyvepladsen i Sandnessjøen ligger lige op af campingpladsen og et lille propel fly fra Widerø, starter om morgenen. Vi har næsten fri i dag, skal kun køre 50 km. Ruten er rimelig let kørt, ikke de store højder. Nu begynder de store vidder igen, måske er det også fordi vi nu kan se omgivelserne uden regnvejr. Der er typisk fjelde til den ene side og gårde på den anden side af vejen. Dagens eneste færge er fra Levanger til Nesna, overfart på 30 min. Vi venter en times tid, spiser frokost og snakker med de to hollændere og polakken. I Nesna har vi bestilt en simpel campinghytte, med to senge, lige ned til vandet. Nesna er ikke nogen stor by, der er en havn, et lille butikscenter og det er det. Efter vi er kommet, er det blevet rigtig fint solskin, så vi tager en øl på caféen ved havnen i solskin, det har vi ikke prøvet før. Ved havnen sælges der friskfangede rejer, så det bliver vores aftensmåltid på polarbrød med mayonnaise. Solen står højt på himlen om aftenen, vi nærmer os polarcirklen.

Billede fra Norge Det var sommerdagen

Lørdag den 18. juni

Vejrudsigten holder hvad de lover, regnvejr. I vores planlægning har vi haft en enkelt “bufferdag” og kunne godt tænke os en dag mere, så vi “snyder lidt og tager Hurtigruten i 4 timer. I Nesna hvor vi er, lægger Hurtigruten til kl. 6 om morgen, så vi tager med til Ørnes, hvor vi er kl10.00. Hurtigruten er et stort cruiseskib, som typisk sejler fra Bergen til Kirkeness, men det er også muligt at sejle en kortere tur. Fra Ørnes har vi 90 km, 1100 højdemeter gennem stejle fjelde med skrappe bakker. Her er store spektakulære vidder igen. Vi skal også igennem fire mindre tunneller, hvilket går problemfrit, vi har lygter for og bag, men behagelige er de ikke. Vi nærmer os Saltstraumen som er vores mål. Tæt på vores campingplads er det muligt at se den kraftig tidevandsstrøm, der hver 6. time passerer med en hastighed på 37 km i timen og danner strømhvirvler der kan være 14 meter i diameter og 3 meter dybe., der pumpes 400millioner kubikmeter vand igennem det tre km lange stræde i fjorden. Fascinerende.

Billede fra Norge Hurtigruten i regnvejr

Søndag den 19. juni

Vi kører 30 km ind til Bodø ad den gamle landevej, så vi undgår 2 tunneller. De sidste 10 km er der for en gangs skyld cykelsti. I Bodø venter vi på færgen til Moskenes på Lofoten, en sejltur på fire timer, igen gratis for cyklister og fodgængere. Vi møder to tyskere og en hollænder også på cykeltur til Nordkap., som vi snakker sammen med under overfarten. Vi starter fra Moskenes havn kl 20.00, skal køre 30 km inden vores natlogi. Vi har skrevet mange gange at her er flot, men landskabet på Lofoten overstiger alt hvad vi tidligere har set, det bliver jo heller ikke dårligere af at solen skinner. Lofoten er en perlerække af små øer forbundet med mange broer, her er forholdsvis små fjelde i forhold til hvad vi tidligere har, men til gengæld er de meget spidse, alt sammen krydret med små huse ned til vandet og af og til en meget lille by. Vi ser mange tørrepladser til fisk, som sendes især til Portugal og Nigeria, de lugter lidt, når vi kører forbi. Vejen går langs kysten og vi er fremme kl. 21.30 skal bo på et simpelt hostel. Det er svært at komme i seng, når solen stadig skinner. Billede fra Norge Tre andre Nordkap cyklister

Mandag den 20. juni.

Lidt gråt i dag, men ingen regn, dagens mål er Kabelvåg 97km herfra. Vi kører ad E10, den største gennemgående vej her, efter en 30 km drejer vi fra ad vej 815, men det betyder så også nogle flere bakker op og ned. Det er en flot tur med nærmest mosbeklædte fjelde, sådan virker farverne næsten. Vejen går ofte langs med vandet og dvs. at vi kører helt ned i bunden af fjorden, langs med den anden side af fjorden osv., så i fugleflugtslinje kunne det været klaret hurtigere. Alt vel indtil vi skal op på en stor bro, her knækker en eger på Knud cykel og samtidig er droppet ødelagt, så her må cykelsmeden igang og sætte et nyt medbragt på, det går der en time med, men det lykkes. En stor udfordring er også at det er blæst op og vi er tæt ved vandet, det blæser faktisk 13m/ sek. Vi skal over to store broer, her må vi gå over, det er umuligt at cykle. Men vi når frem til vores lille ydmyge vandrehjem kl. 20.
Vi har nu kørt 1038km.
Mange hilsener Knud og Merete - Kabelvåg, Lofoten.

Billede fra Norge Sikke mange regler der er Billede fra Norge Skyer Billede fra Norge Udsigt fra vores lille campinghytte Billede fra Norge En tunnel Billede fra Norge Lofoten kll 20.00 Billede fra Norge Tørret fisk Billede fra Norge Aftenudsigt fra vores værelse Billede fra Norge Et sidste billede

13. - 16. juni Malm - Sandnessjøen


Billede fra Norge Minebyen Malm

Vi forlader det gode hus i Stranda ved Malm i fuld udrustning. Der er udsigt til en regnvejrsdag. Det drypper da også og nogle gange lidt mere. Men det bliver ikke meget regn. Derimod er det blevet koldere og vi skal begge to af forskellige årsager have købt varmere og vandtætte jakker. I dag møder vi et par ældre herrer og 3 yngre singler også på vej nordover. Ind til nu har der hver dag været varslet regn. Men meget lidt har vi fået. Så godt så langt. Vi har booket en lejlighed gennem Airbnb i Namsos, men kan først tjekke ind efter 17, så vi har god tid til at ose i Namsos Storcenter. Vi går staks i outletten og køber regnjakker. Vinmonopolet får også besøg og så varmer vi os på caféen.

Billede fra Norge En omvej for at undgå en tunnel

Vi skal nu for alvor i gang med kystrigsvei 17 og igennem mere øde områder. Det er blevet koldere og især Knud er glad for sit nyindkøb. Det er virkeligt råt og spektakulært område vi passerer på vej til Kolvereid. Det kunne være trukket ud af Tolkiens uhyggeunivers. Mindst 10 øer forbundne med broer og en færge. Truende fjelde, som ikke bliver mindre af det våde og kolde vejr. Luftfugtigheden er mindst 100 og vi driver af vand. Gudskelov vi har udstyret i orden. Undervejs er der færiste (kvægriste). Det er får som går frit omkring på vejene og ligger på vejen uden af tage notits af trafikken. Det gør heldigvis bilisterne, som her kører meget hensynsfuldt både overfor får og cyklister. Da vi når færgekajen er der 1 1/2 time til næste afgang. Vi nyder kaffe og the i den varme café. Regnen er holdt op og de sidste 13 km til Kolvereid et fredsommelige og vi finder Kolvereid familiecamping, hvor en dejlig veludstyret hytte venter os. Her er også 2 ældre Hollandske mænd, som ikke taler engelsk, og vor polske ven. De skal også til Nordkap. Turens hidtil skrappeste tur med 1123 hm. Op og ned, op og ned. Mange 10 %-stigninger.

Billede fra Norge En fin cyklisthytte ved Kolverid

Veludhvilet, men i regn starter turen mod Vik, hvor vi har booket overnatning på Sømna Kro og Gjestegård med morgenmad. Det ser vi frem til.

Dagen starter igen i regnvejr som kommer og går, men til sidst bliver det tørvejr. Der er igen mange højder - igen over 1100 hm. I dag er der 4 tunneler, den længste på 540 m. Men der er kun lidt trafik og det forløber ganske fredeligt. De er gode til busskure på vor vej. Så der holder vi formiddagspause og ofte også frokost. I formiddagspausen indtages 1/2 l kakaomælk og knækbrød. Til frokost får vi dejlig dansk rugbrød, som de har i Rema. Det er en glædelig overraskelse.

Hotelværelset er fint, morgenmaden med og vi begiver os afsted - i regnvejr. De har lovet opklaring, men det bliver ikke i dag. Er det regn? Snarere meget lavthængende skyer, som betyder meget fine dråber, som trænger ind alle vegne. Vi er godt udstyret, men alligevel bliver både vi og noget af tøjet vådt.

På den første af 2 færger møder vi 3 nordmænd på vej til Nordkap. De startede på Norges sydligste punkt. Vi undrer os over, at de ikke har noget bagage. Det viser sig, at de har følgebil: deres koner. De er medlem af en cykelklub et sted i Trøndelag og vi får nogle hyggelige og faglige snakker. Vi bor iøvrigt dør om dør med dem her på Sandnessjøen, hvor denne beretning slutter.

Billede fra Norge Det er vigtigt med en god frokost Billede fra Norge Det Regner stadig Knud, vi venter på færge Billede fra Norge Et typisk busstop, hvor vi holder pause i regnvejr Billede fra Norge Bemærk tankhandskerne Billede fra Norge De flotte fjelde Billede fra Norge Trafikken generer dem ikke Billede fra Norge Massey Ferguson eksisterer stadig ude på landet Billede fra Norge Der skrives dagbog

14. juni, billeder også med Merete


Billede fra Norge Et lille rast Billede fra Norge Det var dengang
Billede fra Norge Frokostpause ved søen

10. - 12. juni, til Nord-Trøndelag fylke, Stranda


Billede fra Norge Havneovernatning Billede fra Norge Fine gårde Billede fra Norge Fine gårde Billede fra Norge De markerede cirkler er overnatnings steder
Billede fra Norge Flot tur lang fjorden

E6 er hovedfærdselsåren nordpå, der er ingen motorveje, så derfor ligger mange byer, supermarkeder, tankstationer mm langs med E6. E6 er en smal vej, men biler og lastbiler tager heldigvis hensyn og venter med at overhale til der er plads.

Toget og elven er også at finde langs E6. Når vi nærmer os mindre byer, er der cykelsti ind omkring disse. Og så er der tunneller i Norge og cyklister må -heldigvis - ikke køre i de store, dvs. vi skal finde en anden vej udenom og det er ikke altid let, op ad stejle små veje, ofte grusveje og lige så stejlt ned igen, men vi kommer langt ud på landet på den måde, foreløbig har der været 4 tunneller vi skulle udenom, så det kan godt tage lige tid, især hvis der også er vejarbejde. Google maps har ikke de nyeste tunneler og vejarbejder, så vi støder på overraskelser. De er ikke eksperter til at vise vej for cyklister, så det kan i mellem være udfordrende.

Efter Guldbrandsdalen med de lidt mørke dybe dale med sne på fjeldene, er vi kommet til et lidt mildere landskab. Der er masser af store flotte gårde, får og lam og også kvæg. Her er det mælkebøttetid, så markerne er flotte, der er stadig meget skov og lige meget hvor vi ser hen er der panoramaudsigter.

Efter Oppdal kørte vi til Lundamo og boede på en campingplads dér i regnvejr. Vi har været nogenlunde heldige med vejret, solen skinner hver dag, men det regner også lidt. I går forlod vi E6 med retning mod Trondhjem, vi skulle dog ikke derind, både Knud og jeg har været der før. Her var vi med vores første færge: Flak og til Rørvik, helt gratis, det er kun motoriserede køretøjer der betaler.

Vi er nu kommet til Nord-Trøndelag I nat har vi sovet i telt på en campingplads ved en lille havn med plads til en 50 små både. Rigtig mange var ude at fiske og kom hjem med fangst, her var en fin havneplads med borde og bænke og halvtag. Vi havde det hele for os selv i godt vejr.

Dejligt at komme væk fra E6. Her er ikke meget trafik på vejene. Vi har kørt langs med elve, store søer, fjord, med en del små sommerhuse og bådehuse. Er meget skærgårdsagtigt. Men ingen butikker i dette område, så det er godt vi har mad med i cykeltaskerne.

Det er nærmest lyst døgnet rundt. Solen går ned 23.38 og op 02.51. Det skal vi lige vænne os til. Der er ikke mørklægningsgardiner i teltet:-) Temperaturen er også god: 16- 18 grader, selvfølgelig varmere når solen skinner, men også pænt lunt om natten. Flere dage har vi startet kl. 8.00, ny stil, men det har gjort at vi kan komme afsted før et evt. regnvejr kommer. Vi kører mellem 66- 98 km per dag og højdemeter 727 - 997. I dag har det været let at køre mange højdemeter, fordi det er små bakker der hele tiden går op og ned.

Vi er begyndt at møde andre Nordkap folk på cykel, en yngre tysker på elcykel, en polsk mand med en meget tungt lastet cykel, som gerne ville have at Knud skiftede hans kæde, så det blev gjort og i dag en ung hollænder.

Vores natlogi er ikke telt denne nat, men et helt stuehus fra 1800-tallet, nærmest som at bo på et museum, dog med komfur og varmt vand. Vi kom forbi tæt på byen Malm, hvor der stod “ledige rum” og til den gode pris af 600 norske kroner, så det er en luksus søndag. Der er ikke så mange campingpladser eller andre overnatningsmuligheder i dette område, men det vidste vi godt. Billede fra Norge Vores overnatningssted søndag 12. juni
Vi kender nogenlunde overnatningsmulighederne hver dag, fra research hjemme fra. Men somme tider er en campingplads lukket el.lign., så det er godt at have alternativer. Vi har nu kørt 5 hele dage og er ved godt mod. I morgen går turen til Namsos.

Hilsen Knud og Merete, Nord-Trøndelag fylke, Stranda


8. til 9. juni København til Oppdal


Billede fra Norge
Oslofærgen den 8. juni
billeder fra Oslofærgen den 8. juni
Dovrefjeld med sneklædte fjelde i baggrunden
Billede fra Norge
På vej mellem Dombås og Oppdal
Billede fra Norge
kort billede

Så er dagen endelig kommet, hvor vi bestiger cyklerne for at begive mod Nordkap. Vi har valgt at sejle til Oslo. Så cyklerne er godt pakket og vi cykler de 9 km til færgen. Turen tager 19 timer. Vel ankommet på færgen indtager vi vor medbragte frokost på soldækket og får en flot afgang op igennem Øresund. Da vi kommer ud i Kattegat begynder det at regne, så vi kryber ned i Kahytten. Der bruges penge ombord. Der er 4 restauranter og 5 barer. Vi nøjes dog med en Rittersport og en værtsgave til Kirsten i Oslo, som vi skal besøge og spise brunch hos, inden toget går mod Otta. Vi har nemlig valgt at tage toget de første 300 km.
Der var stillet styrtregn i udsigt i Oslo når vi landede. Heldigvis var det overstået og ligeledes turen retur til Sentralstasjonen. Her var vi god tid, men AK toget var næsten en time forsinket, så der brast allerede vor omhyggelige planlægning. Fremme i Otta kl. 18.30 måtte vi sande, at vi ikke kunne nå Dombås (50 km). Det blev til 23 og brug af allemandsretten bag Dovreskogens gjestgivergård. Heldigvis passede vejrudsigten heller ikke her. Kun enkelt dryp ud af Otta og tørvejr ved teltopslagning og -nedtagning.
Således opmuntret drog vi videre 7.43 (ny rekord) mod Oppdal med udsigten til godt 100 km og en masse højdemeter.
Undervejs tankede vi vand ved Dovre Kirke, som er en skiferbelagt kirke fra 1700 tallet, meget specielt. På vejen op kørte vi gennem nogle meget snævre dalstrækniger og kan nok forstå hvor historierne om Dovretrolden kommer fra
Billede fra Norge

Dovre kirke med sneklædte fjelde i baggrundn 9. juni

Efter 19 km stod det på stigning de næst 12 km og snekæder (altså hvis du er i bil og det er vinter). Det var vældig slidsomt, men vi kom op på højsletten - vel omkring 1200 moh. Der er stadig meget sne på bjergene og og vældig gang i vandfald og elve. Igen i dag snød vejrudsigten. I stedet for regn, en del sol og ganske fint vejr og næsten ingen vind.
Vi havde besluttet at den skulle stå på hytteovernatning og sådan blev det. Vi overnatter i en fin lille hytte på campingpladsen Granmo 5 km før Oppdal efter 98 km og 1031 hm. Vi synes selv det er rigtig godt gået - cyklet selvfølgelig.

Fremstillet med programmer og temaer fra w3.css og Jalbum

Copyright: Foreningen Turcyklisterne 2019